moorgen

ياطير ياللي جالس على الشجر بتنوح هو حبيبك مفارقك والا الفؤاد مجروح ان كان حبيبك مفارقك ترى الحبايب بتيجي وتروح وان كان فؤادك صبح مجروح ياما فرقوا بين الجسد والروح سلمها لله وخلي خاطرك مشروح

Thursday, September 21, 2006

يوم تحفة

فكرت مع نفسى اخد يومين اجازةوحلمت ازاى هاقضيهم هاخرج مع صحباتى ونروح مكان فيه ميه اى كان نيل بحر المهم ميه وورد ومش هافكر فى حاجة خالص وانسى كل حاجة بس فعلا كان حلم

المهم يوم التلات فى الشغل

دخلت للمدير

انا: مستر انا عايزة بكرة وبعده اجازة

المستر: بصلى وكأنى قولت حاجة مخله بالشرع والقانون وقالى اقعدى
االمستر: ليه يومين يعني اربع وخميس ومعاهم الجمعة
انا : اه فى مشكله ولا كتير
المستر : ايه الاسباب ... انتى مسافرة
انا : لا
المستر: هاتقعدى فى البيت
انا : لا
المستر : هاتخدى يومين مش ليهم بلان هاتعملى فيهم ايه
انا : مستر انت مش مقتنع بكلامى انا طلبت اجازة هاعمل فيها هاخدها ليه دى بتاعتى

حوار تــثبيت

المستر: انتى عارفة انى بعزك لو جينا من ناحية الشغل ماينفعش اديكى اجازة لانها اجازة غير مسببه
وعيزانى اتكلم معاكى كمدير ولااصدقاء
انا: مستر انت عارف انى بكلم حضرتك كأخ وصديق قبل مل تكون مدير
المستر: انا مش محتاج اعرف عنك كل حاجة عشان افهمك ومش شرط تحكيلى عشان اعرف انتى ايه اللى مضايقك
بصى مفيش حاجة تستاهل وكل مشكله ليها حل عاطفيه / ماديه( ....... ) الحاجة الوحيدة اللى ملهاش حل هى الموت ومش هاتقعدى تفكرى فيه وتستنيه
مفيش حاجة تستدعى انك تعملى فى نفسك كدا ولو كل مشكلة قابلتك وقعدتى تبصلها هاتنك محلك سر
انتى عندك كام سنه؟
انا: 25
المستر: ومستعجله على ايه
انا: مستر انت ليه واخد الموضوع من الناحيه العاطفيه ممكن يكون عندى مشاكل تانيه مينفعش انى اقولها لازم انا اللى احلها مع نفسى حاجة خاصة بيه
المستر: انا لسه هاعرفك انا عار ف انك عاطفيه وحساسه اوى
انا : يعن حضرتك مش موافق ع الاجازة
المستر : لو على مصلحة الشغل هاقول لا
انا : مستر انا حاسه انى متضايقة ومش عارفه اشتغل يعن مالوش لازمة اجى
المستر : اه ماانا عارفك وانتى متضايقه لو حد جيه كلمك وهرز معاكى هاتطلعى كل نرفزتك فيه
انا : اوكى يعن ايه ؟
المستر : انا عايزك تفكرى ولو مصممه كل اللى اقدر اعملهولك هاخصم اربع وخميس وجمعة من مرتبك
انا: موافقه
المستر : بس فكرى

فكرت واخر اليوم عملت ديسكونت وبقى الاربع بس
............................................................
فى البيت
روحت مش لقيت حد فى البيت سكت وبعد ساعة كدا ماما جت
انا : فى ايه ؟
ابدا سهام ( مرات اخويا ) هاتولد
انزلى شوفيها
انا : حاضر نزلت ايه يا سوسو انتى لسه يووو انتى بقالك كتير اوى
يعن هاتولدى دلوأتى لا الدكتوره قالت اودامى 12 ساعة
انا: ايه وتاعبنى وعاملين قلق انا هاطلع ولما تيجى تولدى ادينى رنج
سهام: ايه انت مش هاتيجى معايا ومش هاتقفى جنبى اومال هاتبقى عمتو ازاى
انا : بس كدا ( ووقفت جنبها ) بس يا ستى ادينى وقفت جانبك وقعدت شويه وطلعت
الساعة 10 ونص نزلت
انا : ها ايه الاخبار
سهام: تعبانه
انا : يعن ايه بصوا انا طالعة انام ولو جد جديد صاحونى
نمت الساعة 11 ونص
والساعة 1:00
ماما : شرين اومى
انا : فى ايه
ماما : سهام هاتروح المستشفى
انا : على ما استوعبت وفوقت وعلى ما لبست
نزلنا ع الساعه 1 وتلت
وطبعاوانا نايمه حصل حورات وفى الاخر اكتشفت ان الدكتوره اللى متابعة الحاله كان كابس عليها النوم وقالت خالوها للصبح واخويا اصلا كان رافض موضوع دكتور راجل المهم اتصلوا بدكتور جنتل كدا والراجل بصراحة قدر وقال هاتوها المستشفى واول ماتوصلوا اتصلوا عليه
وصلنا وفعلا اتصلنا بيه وفى خلال 5 دقايق كان موجود
فى المستشفى

الدكتور: سجلوا بس دخول وهاتوا الاوراق والتقارير وتعالوا
اخويا : مفيش اوراق ولا تقارير كلها عند الدكتوره
انا : انا اصلا شاكه فى الدكتوره دى شكلها واخده الدكتوراه بالبلطجة
فى غرفة الكشف
الدكتور : دا اول بيبى كان فى اى مشاكل خلال الحمل ( سكر / ضغط / حمة روماتيزميه)
سهام : لا
الدكتور : ماشى احنا هانعمل كل حاجة م الاول
بعد الكشف
الدكتور : مبروك يا سهام طلعتى حامل

وطلب الاستعداد للولادة
فى غرفة سهام
من الساعة 2 لحد 6 ونص سهام بتصوت مع كميه محاليل وحقن
وانا هاموت وانام وقولت لسهام ادعيلى وانت بتولدى قاللتلى ادعيلك تتجوزى لالالالالالالا
قولتها مش عايزة اجوز بس ادعى ربنا يكرمنى
المهم دخلت العمليات 6 ونص وخمسه
لحد 8 الاربع مفيش اخبار قولنا ننزل نشترى شوية حاجات نزلنا لاقينا العربيه سخنه والريداتير مش فيه ميه والميه بتقع منه كل ما نحطها
اه بان اليوم المهم
الساعة 8 الا 10 مفيش حد فاتح
مشينا لاقرب بنزينه ورحنا جبنا الحاجة وجينا


لاقينا الحاله ساءت الدكتور قرر انها تكون سيزيريان وكان مستنى اخويا يحضر العمليه
دخل اخويا وعلى 9 الاربع الحمد لله سهام ولدت وربنا رزقها ببنت
بجد اتعذبت كتير وانا اول مرة احضر الموضوع دا
بعد العمليه فى غرفة سهام

البنت معايا وسهام لسه فى البنج
انا: خلاص يا جماعة الحمد لله مش ولدت واطمنا عليها انا بقى هاروح انام

سبحان الله سهام فاقت على كلامى
سهام : حرام عليكى مين هايقعد معايا
انا: اه ما انا الفاضيه اللى مش ورايا بيت ولا عيال ولا جوز اعمله حاجة
ماليش فيه انا هاروح انام وكمان ماشربتش الشاى بتاعى
وانا موتى ما اشربش الشاى بتاعى ولا اخد كفايتى م النوم
كله مشى واناا ضطريت اقعد
وقولت لاخويا متتأخرش
المهم قعدت مع البنت وسهام
البنت سارينه وعماله تعيط وسهام تفوق تصوت
وانا عيزه انام
المهم اخويا جيه على 1:00 اول ما جى انا هامشى ماليش فيه بنتك اهى ومراتك اهى
يابنتى اقعدى لا انا هاروح وهابقى اجى تانىبعد المغرب
روحت على ا ونص وخمسه 2 الاتلت كنت واخدة اقرب كرسى فوتيه بالحضن ( السرير كان بعيد
( ونص صاحونى اكل (اكلت ايه واكلت ازاى مش عارفة )3 ونص كنت نايمه وصحيت على 6
وعلى 11 ونص نمت
الحمد لله كان يوم هو دا يوم الاجازة اللى حلمت بيه

23 Comments:

  • At 6:21 AM, Blogger مفلس افندى الرايق said…

    هههههههههههههههههههههه
    انا فرحان الاول انى اول واحد اعلق

    ايه يا باشا اليوم الجميل ده هى دى الاجازه ولا بلاش

    بس اللى عجبنى انها دخلت العمليات الساعه سته ونص وانتى بتروحى الساعه سته ونص ههههههههه الظاهر الساعه سته ونص دى صبح او بالليل ليها تاثير مهم فى حياتك

    بس بجد اجازه سعيده طيب قوليلى اجى اقف معاكم اجيبلكم شاى ولا اعملكم فراخ مسلوقه علشان ترمى بيها عظمك يا بنيه يعنى لا نوم ولا اكل

    قال ايه مدير يعملك استجواب علشان الاجازه

    وتروحى ماتعرفيش ترتاحى يوم
    بصى يا بنتى البلد دى احلى من غيرها خليك ف شغلك احسن او ارحم من الولاده واللى شوفتيه

    كان معاكم مراسلكم محمود افندى اللى لسه داخل البيت من شويه وكان الجو حر بره والدنيا زحمه وجيت ولسه الغدى ماخلصش

    جعاااااااااااااان

     
  • At 6:22 AM, Blogger مـحـمـد مـفـيـد said…

    عزيزتي
    اليوم كان باين من اوله وانتي فاكره بس المهم ان يكون المود ده انتهي وتكوني الان في احست حال
    ومبروك لمرات اخوكي وفين السبوع

     
  • At 6:33 AM, Blogger مفلس افندى الرايق said…

    يوميات شيرى الصعبه

    شغل وضغط نفسى

    وريحة شربات كتير

    وناس ماشيه حافيه

    واللى عامل وزير

    واللى ملمع الجزمه

    واستجواب من المدير

    علشان يوم اجازه

    المدير عملها ازمه

    واخيرا وافق بالعافيه

    وراحت الغلبانه

    بتحلم بيوم اجازه

    ترتاح فيه شويه

    من الرخامه والغلاسه

    راحت تجرى على الهوم

    عرفت من مامتها

    ان مرات اخوها

    هتولد خلال اليوم

    قالت يعنى مافيش

    حتى شوية نوم

    دانا هلكانه يا ناس

    ومش قادره اقوم

    وراحت على المستشفى

    وطول الليل واقفه

    وفضلت لحد الصبح

    فى دوامه واوقات صعبه

    وفين وفين مشيت

    بعد ما هلكت وتعبت

    وادى اجازة شيرى

    وكل شئ قسمه

    بجد الجد يا باشا

    كان يــــــــــــوم تحفــــــــــــه

     
  • At 7:33 AM, Blogger saso said…

    مش ملاحظة اني كل ماغيب الراجل دة يتكلم مع واحدة منكم ويحرق دمها كدة دة نويزي بجد وبيدخل في حاجات متخصوش
    طبعا بما اني باكتب بعد الميتنج الفظيع وانتي أدري يا شيري اقولك واحنا هنعرف ناخد فاكيشن وهما بصينلنا فيها كدة
    يخصملك اربع وخميس وجمعة ازاي يعني؟ والنهاردة يقوللي اول 3 سنين من غير اجازات .. الراجل دة كان بيشتغل في كوكب قريب ؟؟ ما علينا
    مش مهم غير جني الجميلة
    يلا ما علينا
    مـبـروك يـا عـمـتـو

     
  • At 7:42 AM, Blogger مفلس افندى الرايق said…

    saso

    شكله مدير معجب بيكوا قوى ونفسه يموتكوا كلكم هههههههه

    شيرى وصافى ومورو تلاته فى واحد

     
  • At 2:01 PM, Anonymous Anonymous said…

    بصى يا حبيبتشى
    طالما المدير نق لك فيها نق دكر بالشكل دة
    وبصلك فى اليوم اليتيم دة بعين تندب فيها رصاصة كدة؟؟
    يبقا اضمنى من الاول بالفكاكة كدة ان اليوم انضرب على راسه ستين شوز
    ---------
    ابقى تانى يوم اول ما تشوفيه
    اضربى صوابعك الخمسة فى عنيه
    طلعيهم من قفاه
    علشان يبطل قر وحسد
    قال يا حسرة قلبى بيفاصل معاها كمان فى حتة يوم اجازة يتيم
    اهو راح فى المستشفى والبنج وقرف وبتاع
    وكملت بقيته نوم كمان
    --------
    ربنا يعوض عليكى يا اؤختشى كدة وتاخدى اسبوع بحااااااله اجازة
    -------
    وحشانى يا شيرى
    اخبارك اية يا قمر؟؟
    مبروك النونوهاية الجديدة عليكم

     
  • At 3:27 PM, Blogger Ensan said…

    الاول مبروك يا عمتو...بصراحة انا شدتنى اوى ككلمة مرات اخوكى ( اومال هاتبقى عمتو ازاى ) هوة علشان تبقى عمتو لازم تمضى حضور وانصراف ؟؟
    المهم مبروك على البيبى
    واناعندى اقتراح بالنسبة لشغلكم , هوة صحيح هيوديكم فى داهية بس مش مسئوليتى ,
    انتو التلاتة تقدمو على اجازة فى يوم واحد وتدخلو عليه مع بعض ؟؟ ياترى هايعمل ايه ؟؟؟

     
  • At 8:08 AM, Blogger Mamdouh Dorrah said…

    شيري... مبروك ع البيبي الجديد... بس انا خايف البيبي الجديد تكون طالعه لعمتو ساعتها هتبقي كارثه... انا مش هالاحق ع الشوكولات

    و بعدين انتي متوقعة اية م الحلو غير كده... كويس انك ما كلمتيش الحلوة كانت دفعتك فلوس ع الاجازة

    كل سنة و انتي طيبة

     
  • At 9:17 AM, Blogger يا مصر اكتب إليكي رسائلي said…

    تحياتي ولحد عندكم جي اقول
    بمناسبة الشهر الكريم كل عام وانتم والأسرة الكريمة وكل الأصدقاء والأحباب بالخير ومصرنا الحبيبة كلها بالخير واليمن والبركات

     
  • At 10:30 AM, Blogger أجدع واحد في الشارع said…

    تعالو شفونى وانا غبى

     
  • At 11:21 AM, Blogger مفلس افندى الرايق said…

    تيجى نعلق الزينه

    ونمحى زنوبنا بايدينا

     
  • At 12:52 PM, Blogger محمد أبو الفتوح said…

    شيرى
    إزييييييييييك
    أسف على التأخير
    قالوا الشقيق بيمص دم الشقيق
    و الناس مهياش ناس بحق و حقيق
    غيرت قلبى .. و جبت غير حجر
    داب الحجر و فضلت قلبى رقيق
    و عجبى
    صلاح جاهين
    عارفه أنا أختى ولدت من تلات شهور تقريبا و سيزيرين برده
    حمدت ربنا إنى ما كنتش هنا و كنت فى راس البر
    ماكنتش هاستحمل الصوات و لا العياط
    أنا حبيت قوى طقوس يومك كانت قريبه منى قوى
    بس انا بقى مش عارف أخد كفايتى من النوم بقالى كام سنه
    ع العموم المستر ده مش مستر ولا حاجه
    آآآآآآآآآآه م الرأسماليه و سنينها
    إستحملى يا بنتى
    و أحلى سلااااااااااااااام

     
  • At 12:55 PM, Blogger هيثم محفوظ said…

    أجمل حاجه بصراحه الدكتور العبقرى اللى قال لمراة أخوكى مبروك طلعتى حامل قبل الولاده على طول حقيقى شىء عبقرى
    تقريبا الدكتور ده كان على أيام التحسين فى الثانويه :)
    إنتى فين يا أستاذه مازورتنيش فى المدونه إلا مره
    أنا عامل دلوقتى أربع بوستات و منزل شوية أغانى ليه
    خشى بقى خشى
    سلام يا باشا

     
  • At 2:41 AM, Blogger moorgen said…

    اهلا مفلس
    يلا بقى حظك انت تعلق اول واحد
    :)
    اه شفت اللى حصلى اجازة مبصوص فيها
    بعد استجواب اروح ليوم لا فيه اكل ولا نوم اممممممممممم
    وعموما نجاملك كدا فى يومك ان شاء الله
    ههههههههههه

    **********************
    محمد مفيد
    :)
    الحمدلله كان يوم ربنا ما يوريك
    الله يبارك فيك
    وجهز عبدالله وانا هاتوسطلك
    هههههه
    ولو ع السبوع بس كدا انت تأمر
    بس اخويا هايدبح ارنبيين هابقى اجبلك
    ***********
    مفلس
    :)
    ميرسى انت اتكلمت عن اليوم احسن منى

     
  • At 2:49 AM, Blogger moorgen said…

    صافى
    :)
    الله يبارك فيكى وكلها يا دوب شهرين وتحصلينا
    مانتى عارفة انتى ومورو كوم وانا كوم تانى

    دا يوم يتيم طلبته دا كدا كان حنين وفريندلى

    ادانى مهله افكر وهو عارف انى هاعمل اللى فى دماغى بس كان بيدعى يارب ما اتهنى بيها
    مديرين اخر زمن
    بفلوسى يا................هههههه

     
  • At 3:22 AM, Blogger moorgen said…

    شهروزة
    ازيك فينك يا جميل كدا برضه كنت محتاجاكى فى البوست اللى قبله
    :)
    الله يبارك فيكى يا قمر
    شفتى اللى الهنا اللى انا فيه
    اسبوع اسبوع يا شهرزاد دى احلام اليقظه اما يوم وكان فيه حوارات ومنوارات وتخفيضات
    اومال اسبوع هايبقى فيه استقاله
    مانحرمش
    ههههههه

     
  • At 3:28 AM, Blogger moorgen said…

    انسان
    اولا ميرسى لمرورك
    :)
    والله يبارك فيك اه مهو عشان ابقى عمتو لازم ادفع الضريبه دا انا هاربيها باليوم دا ماانا عمتو وخالتو من غير ماادفع ضريبه اشمعنا المرة دى

    اما بالنسبه لاقتراحك
    كدا المستر هايغمن عليه وقتى والمدام بتاعته حامل ما ضمنش كدا هاتولد قبل ميعادها
    نورتنى
    وكل سنه وانت طيب

     
  • At 3:32 AM, Blogger moorgen said…

    كورتكس
    ازيك كل سنه وانت طيب
    :)
    الحلوة دى حكايه هو معايا ارحم منها
    دى كان الضغط ارتفع عليها وولدت
    ههههههههههه
    ومتخافش البيبى اكيد هاتطلعلى يعن هاتجيبه من بره
    ****************
    يا مصر اكتب اليكى رسائلى

    اهلا بيك وكل سنه وانت طيب
    تقبل الله اعمالنا فى رمضان

     
  • At 3:37 AM, Blogger moorgen said…

    اجدع واحد فى الشارع

    بس كدا انا جايه

    *************

    مفلس
    تيجى نفتح قلوبناونمشى على نهج رسولنا
    لكل باب امل للجنه يقربنا
    تيجى

     
  • At 3:43 AM, Blogger moorgen said…

    محمد ابو الفتوح

    ولايهمك التأخير المهم انك بخير
    ليك وحشه
    :)
    يلا بقى انا حضرت بدالك ووكأنك موجود
    تشوف ايه ياعم دا بهدله وقلق الحمد لله
    وعدى
    اما المستر دى مش رأسماليه دى استغلاليه

    وربنا يصبرنا
    ووصلنى احلى سلالالالالالام منك
    :)

     
  • At 3:48 AM, Blogger moorgen said…

    هيثم
    سورى يا باشا ع التأخير ظروف وجوابات بقى
    بجد دا كان دكتور دمه شربات اول ما قال كدا مقدرتش امسك نفسى

    وعلى البوستات انا داخله اه
    وصافى قالتلى علىالاغانى وليالى المحروسه وان شاء الله هانكون فوق راسك
    :)

    ربنا يوفقك

     
  • At 6:43 AM, Blogger saso said…

    ensan
    حرام عليك احنا الاتلاته في يوم واحد دي الست حامل حتي يعني ممكن تعملها و تجيب لنا ملفات وفايلات صغننة في قلب المكتب
    بس تصدقي يا شيري فكرة لما نقدم علي الاستقالة تعالي ندخل نسد علية الباب مرة واحدة كدة

     
  • At 5:50 AM, Blogger NAEL said…

    والله فكرة الموقع عندكون حلوة كتير بليز مين يعلمي كيف

     

Post a Comment

<< Home